Skip to content

Oefeningen voor mensen met handartrose

Oefening 1

  • Raak met de duim één voor één de overige vingertoppen aan, beginnend bij de wijsvinger en maak een rondje met de duim en de vinger.
  • Als u bij de pink bent, dan glijdt u zover mogelijk met de duim via de pink naar beneden.
  • Herhaal de oefening. Begin met 3 keer en herhaal de oefening elke week iets vaker totdat u de oefening gemakkelijk 10 tot 15 keer kunt doen.

Oefening 2

  • Pak een stressbal of iets anders dat een beetje meegeeft zoals een opgerolde theedoek, en knijp er zo hard mogelijk in.
  • Houd dit 10 seconden vast.
  • Herhaal de oefening. Begin met 3 keer en herhaal de oefening elke week iets vaker totdat u de oefening gemakkelijk 10 tot 15 keer kunt doen.

Oefening 3

  • Plaats een elastiekje om vingers en duim, waarbij het elastiekje net boven uw knokkels zit.
  • Beweeg uw duim langzaam naar buiten en houd 5 seconden vast.
  • Beweeg uw duim daarna weer langzaam terug naar de vingers.
  • Herhaal de oefening. Begin met 3 keer en herhaal de oefening elke week iets vaker totdat u de oefening gemakkelijk 10 tot 15 keer kunt doen.
  • Om de spierkracht van de andere vingers te trainen, schuift u het elastiek naar uw vingertoppen.
  • Beweeg uw vingers en duim uit elkaar en houd weer 5 seconden vast.
  • Beweeg de vingers daarna weer langzaam naar elkaar toe.
  • Begin hierbij ook weer met 3 herhalingen en herhaal de oefening elke week iets vaker totdat u de oefening gemakkelijk 10 tot 15 keer kunt doen.

Wilt u deze oefeningen ook offline kunnen bekijken? Klik dan op ‘Download oefeningen’.